خورش گوجه سبز همدان + طرز تهیه + ارزش غذایی

  • خورش گوجه سبز همدان + طرز تهیه + ارزش غذایی
ارسال تصاویر و توضیحات مناطق دیدنی و بکر شما و شرکت در مسابقه

خورش گوجه سبز از غذاهای سنتی استان همدان به خصوص شهر همدان است و به دلیل محدودیت زمان در دسترس بودن گوجه سبز، غذایی فصلی به شمار می رود.

مواد لازم جهت تهیه خورش گوچه سبز:

گوشت خورشی: ۲۵۰ گرم (۴۰۰ کیلوکالری)

نعناع، جعفری و گشنیز سرخ شده: ۵ لیوان (۲۵۰ کیلوکالری)

پیاز خرد شده: ۱ لیوان (۲۵ کیلوکالری)

گوجه سبز: ۲ لیوان (۲۵ کیلوکالری)

روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری (۳۶۰ کیلوکالری)

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را در کمی روغن تفت داده و گوشت‌ های تکه شده را به همراه ادویه‌ های یاد شده اضافه کنید. سپس کمی آب افزوده و حرارت را ملایم کنید تا گوشت‌ ها کم‌کم بپزند.

در مرحله بعد، سبزی‌ ها را که از قبل سرخ کرده‌ اید، اضافه کرده و در نیم ساعت آخر، گوجه سبزها را در مخلوط بریزید. دلیل اینکه گوجه سبز در مرحله پایانی اضافه می‌ شود آن است که بر اثر حرارت در زمان کوتاهی پخته شده و در صورت زیاد حرارت دیدن، له می‌ شود. بنابراین بهتر است آن را در آخرین مرحله بیفزایید.

نوش جان!

حال به معرفی خواص مواد مصرفی در خورش گوجه سبز می پردازیم:

خواص نعناع

تمام گیاهان برگ‌‌ سبز از منابع عالی فیبر و بتا کاروتن یا همان پیش‌ ساز ویتامین A هستند و عادت به خوردن‌ شان می‌تواند حداقل به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کند. این خاصیت در کنار اشتها آور بودن این گروه از سبزی‌ ها و ضد نفخ و ضد اسپاسم بودن آنها در نظر گرفته می‌شود. یکی از این سبزی‌ های برگ سبز نعناع است که علاوه بر داشتن مواد مغذی فراوان، خواص متعددی را به آن نسبت می‌دهند. در کل، نعناع یک گیاه بوته‌ ای چندساله است که انواع مختلفی دارد. این سبزی ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، باز کننده برونش و رفع احتقان، صفرا‌ آور و خارج کننده سموم بدن بوده و یکی دیگر از خواص نعناع را ضد درد و مسکن بودن آن عنوان می‌کنند و افزودنش به غذا علاوه بر عطر دادن به آن، موجب هر چه مغذی‌ تر شدن‌ آن می‌شود.

خواص گوشت خورشی

گوشت منبع پروتئین، آهن و ویتامین B12 است و البته وجود چربی‌ های اشباع یکی از دلایلی است که رعایت محدودیت در خوردن این گوشت را ضروری می‌کند. حتماً شنیده‌ اید که کمبود ویتامین B12 در رژیم‌ های گیاه‌ خواری و آن هایی که کمتر از گوشت و منابع غذایی با منشأ حیوانی استفاده می‌ کنند، دیده می‌ شود. می‌ دانید این ویتامین در بدن چه وظایفی را بر عهده دارد؟ اینکه فولات را به نوع فعال‌ اش تبدیل کرده، به سنتز میلین یا لایه محافظ اعصاب کمک می‌کند، در فرآیند ساخت DNA دخالت داشته و علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی در متابولیسم چربی‌ ها نیز دخیل است. به این ترتیب اگر فردی به کمبود آن دچار باشد، علاوه بر کاهش جذب سایر مواد مغذی در مجاری دستگاه گوارشی، به بی‌ اشتهایی و کاهش وزن دچار شده، کم‌ خونی می‌ گیرد و علاوه بر تضعیف سیستم دفاعی بدن، دست و پاهایش کرخ و سوزش‌ دار شده در راه رفتن دچار عدم ثبات می‌ شود. تحریک پذیری، فراموشی، ضعف حافظه و رفتارهای پارانویایی در کنار افسردگی از مشکلات روانی فقدان این ماده مغذی است. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که حداقل دو تا سه وعده در هفته خوردن گوشت قرمز مفید خواهد بود. فقط بدانید که ۳۰ گرم گوشت که یک واحد از این گروه غذایی محسوب می‌شود تقریباً معادل ۲ تکه گوشت خورشی است.

خواص جعفری

این گیاه از خانواده چتریان یا همان خانواده جعفری است. این سبزی، کاهنده اسید اوریک بوده و در پایین آوردن فشار خون نیز مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن برای میانسالان توصیه می‌شود. به علاوه، منبع ویتامین‌ های C و A است؛ البته در صورتی که قبل از مصرف زیاد حرارت ندیده باشد. اما چون گیاه قاعده‌ آوری است مقادیر زیادش، (بیش از ۲۰۰ گرم در روز) برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن اینکه بعضی افراد به گیاهان خانواده جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست‌ شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می‌شود. به این عارضه حساسیت نوری می‌گویند و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.

همراه این غذا

همراه اصلی این خورش، برنج است که بهتر است به صورت کته میل شود. برای افزایش فیبر غذایی نیز خوردن سالاد سبزیجات تازه به همراه یک لیوان دوغ کم نمک و کم چرب برای هر نفر می‌ تواند کامل کننده مناسبی برای این وعده غذایی باشد. البته یک پیش دستی سبزی خوردن نیز همراه غذایی مطلوبی است که عادت به خوردن‌ اش بهبود دهنده وضعیت تغذیه است.

اگر اضافه وزن دارید

این غذا به دلیل فیبر زیادش به شما توصیه می‌شود. البته چه بهتر که آن را کم روغن بپزید؛ به نحوی که سبزی‌ ها را در حداقل روغن سرخ کرده و با مقدار محدودی از برنج آن را میل کنید. در ضمن، جایگزین کردن سینه مرغ به جای گوشت قرمز هم به کاهش میزان کالری دریافتی کمک می‌کند.

اگر فشار خون دارید

به جای نمک، به خورش‌ تان آب‌غوره تازه اضافه کنید. به این ترتیب، میزان نمک مصرفی غذای تان کم می‌شود. البته همراه کردن این غذا با یک لیوان آب گریپ فروت نیز به کنترل فشار خون شما کمک می‌کند که در صورت عدم تمایل، آب پرتقال نیز گزینه‌ ای مناسب به حساب می‌آید.

میزان کالری

این غذا دارای ۱۱۰۰ کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن‌ اش به عدد ۴ به هر نفر تقریباً ۲۵۰ کیلوکالری خواهد رسید. البته همراه شدن این غذا با برنج میزان انرژی دریافتی را به ۴۰۰ کیلوکالری خواهد رساند.



عبارت های مرتبط:


زیباترین مناطق مشابه:


محبوب ترین مطالب

نظرات کاربران