مراسم روضه خوانی و عزاداری مشهد

  • مراسم روضه خوانی و عزاداری مشهد
  • مراسم روضه خوانی و عزاداری مشهد
  • مراسم روضه خوانی و عزاداری مشهد
ارسال تصاویر و توضیحات مناطق دیدنی و بکر شما و شرکت در مسابقه

مراسم عزاداری ، سینه زنی و نوحه خوانی در همه جای ایران مرسوم است و در مشهد نیز این مراسم با آداب مشابه و گاهی خاص برگزار می شود.

شهر مذهبی و مقدس مشهد پیشکسوت مراسم سنتی عبادی و مذهبی در کشور می باشد و مردم عشق و شور خاصی در اظهار ارادت به ائمه اطهار و چهارده معصوم دارند. نشانه این ارادت به صورت مجلس روضه خوانی، مداحی، دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی است که اوج آن در دو دهه محرم و صفر می باشد. در گذشته تقریباً تمامی سراهای تجارتی مشهد در بازار و خیابان یک دهه از سال را به روضه خوانی و عزاداری می پرداختند و برای حفظ مردم از آفتاب در تابستان و یا سرما و باران در زمستان، ضمن سیاه پوش کردن در و دیوارها و کشیدن پرده های قلم کار با آیات، احادیث و اشعار در مرثیه آقا امام حسین، خیمه بزرگی هم در وسط محوطه حیاط سرا می افراشتند و بر ستون وسط آن یا عمود خیمه پرچم ها و بیرق های عزاداری را نصب می کردند.

همچنین پرده های نقاشی شده با الهام از صحنه های نبرد روز عاشورا را به نمایش می گذاشتند و بر چادر خیمه، نقش شیر را گلدوزی می کردند که خورشید ولایت بر اعیان معمول بود و کلیه حسینیه ها و تکایا نیز مجالس عزاداری برپا می داشتند.

حسینیه و تکیه دو مکان مذهبی صنفی و اجتماعی علاوه بر مساجد در مشهد بودند که به منزله اتحادیه های صنفی و کانون اجتماعات امروزی عمل می کردند و تقریباً هر صنفی یا گروهی برای خود حسینیه و تکیه داشتند که بعضی از آنها تا به امروز هم باقی مانده است. مانند تکیه قنادها، تکیه بزازها، تکیه خیاط ها، تکیه برقی ها، تکیه مسگرها، تکیه زرگرها، تکیه فتاح خان، تکیه کرمانی ها، تکیه اصفهانی ها و تکیه تهرانی ها. در دهه های اخیر گروه هایی از برخی شهرهای ایران با خرید و تجهیز مکان های مختلف به منظور اقامت دسته جات عزادار و زائران همشهری خود اقدام به ایجاد حسینیه های متعدد در مشهد نموده اند.

در گذشته بعضی از دسته جات عزادار، در سحرگاه روزعاشورا و در محل تکیه یا حسینیه خود، عده ای قمه زده و یا تیغ بر فرق سر کشیده و با سر و صورت خون آلود با شمشیر یا خنجری که قبلاً با خود برده بودند، حیدر حیدر گویان از محل تکیه تا بازاربزرگ شهر به صورت دسته های منظمی حرکت می کردند. سپس در حمام های بازار خود را تطهیر وغسل کرده و دسته خود را تا پشت پنجره فولاد در صحن عتیق صفوی همراهی می کردند. البته امروزه این حرکات غیر متعارف بسیار کمتر شده است و به  ندرت مشاهده می شود.

دستجات، علم و بیرق های رنگارنگ، خصوصاً رنگ سرخ و علامت هیئت و کتل های زیادی را به همراه می آوردند. هنوز هم در مسیر حرکت دسته جات، با آب سرد، شربت، چای و انواع خوراکی ها مانند خرما از مردم پذیرایی می شود. همچنین در روز عاشورا دسته های شبیه خوان با اسب و ارابه و شمر و شیر صحرای کربلا و سرهای شهدا در بالای نی به حرکت در می آیند که مردم با هیجان از آنها استقبال می کنند.

در دهه های محرم و صفر خصوصاً در روزهای تاسوعا و عاشورا و اربعین امام حسین (ع) و وفات پیامبر اکرم (ص) وحضرت امام حسن (ع) و حضرت امام رضا (ع) در آخر صفر در سطح گسترده ای، مردم با غذای سنتی مشهدی، شله، اطعام می شدند و این رسم اطعام و سفره گسترانی و پذیرایی، امروزه هم ادامه دارد.



عبارت های مرتبط:


زیباترین مناطق مشابه:


منبع

برازش، محمود رضا، ۱۳۹۲، شهرهای ایران مشهد، انتشارات آفتاب هشتم (درج مطالب با هماهنگی و اجازه انتشارات صورت گرفته است).

محبوب ترین مطالب

نظرات کاربران