طرز تهیه آش دنگو یاسوج

ارسال تصاویر و توضیحات مناطق دیدنی و بکر شما و شرکت در مسابقه

آشنایی با طرز تهیه آش دنگو یاسوج

یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دارای آداب و رسوم بسیار جالبی در زمینه غذا است که نسل به نسل انتقال داده شده و در نهایت به نسل حاضر رسیده است. غذاهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد تلفیقی از دوستی انسان ها با کوه و دشت و رودخانه هاست، یعنی این غذاهای سنتی در این استان از دشت ها کشت شده و از کوه ها جمع آوری می شود و بر سر سفره مردم می رسد، حتی تا همین چند سال اخیر غذاهای این استان از محصولات و فرآورده های دامی و طبیعی تهیه می شد، زیرا غذاهای سنتی هر شهری به اصالت آن شهر بر می گردد و گذشته مردمان این استان نیز به عشایر بودنشان مربوط است، حتما در سفرتان به این خطه غذاهای خوشمزه شان را امتحان کرده اید، بر همین اساس، زندگی عشایری و طبیعت آن خطه نقش پررنگی در غذاهای این شهر دارد، به طوری که با تغییر فصل تغییرات در سفره های مردم این استان به وضوح دیده می شد. ما در این مقاله قصد داریم طرز تهیه آش دنگو یاسوج را برای علاقمندان به آشپزی توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

آش غذای مشهور ایرانیان

آش همواره یکی از غذاهای مشهور کشورمان است؛ مخصوصا با آغاز فصل سرما طبخ این غذا زیاد می شود و خانواده ها در کنار هم از آش های لذیذ لذت می برند. حال این بار می خواهیم در مورد یکی از آش های خوشمزه برایتان بنویسیم؛ آش دنگو یکی از غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که سرشار از حبوبات بوده و این غذا مناسب فصل زمستان است، زیرا به اعتقاد مردم این استان، آش دنگو برای سرماخوردگی بسیار خوب است. پس با نزدیک شدن به فصل سرماخوردگی بهتر است طرز تهیه این آش خوشمزه را یاد بگیرید و در شهر خودتان بپزید، بی شک از طعمش سیر نخواهید شد.  آش دنگو به دلیل وجود حبوبات سرشار از خواص مفید است. در این مقاله با ما همراه باشید؛ مورد جالب توجه در پخت آش دنگو در شهر یاسوج اینست که از هر نوع حبوباتی استفاده می کنند، مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود و گندم و همچنین گیاهی بومی به نام لیزک که در فصل بهار در استان کهگیلویه و بویراحمد می روید.

مواد لازم برای تهیه آش دنگو

  • عدس:نصف پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی:نصف پیمانه
  • لیزک: به اندازه دلخواه
  • ماش:نصف پیمانه
  • نخود:نصف پیمانه
  • گندم:نصف پیمانه
  • ادویه: نصف پیمانه
  • زردچوبه، نمکو آب: به مقدار لازم

طرز تهیه آش دنگو یاسوج

معرفی طرز تهیه آش دنگو یاسوج

طرز تهیه آش دنگو یاسوج

  • در ابتدا باید حبوبات را تمیز کنید و هر کدام را به صورت جداگانه از شب قبل خیس کرده و چند بار آب آنها را عوض کنید.
  • گندم پوست کنده را نیز جداگانه از چند ساعت قبل خیس کنید.
  • حال باید قابلمه بزرگی را انتخاب کنید، به قدری که فضای کافی برای مواد آش وجود داشته باشد، این قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و کمی آب بریزید تا بجوشد.
  • سپس گندم را داخل ظرف ریخته و حرارت را کم کنید تا گندم به آرامی بپزد. (دلیل اینکه گندم باید قبل از بقیه مواد به قابلمه ریخته شود اینست که زمان پخت گندم نسبت به بقیه مواد زیاد است.)
  • بعد از نیم ساعت از پخت گندم باید نخود را داخل قابلمه بریزید تا در کنار گندم پخته شود.
  • سپس با نیم پز شدن گندم و نخود بقیه حبوبات را به همراه گیاه لیزک و ادویه ها به قابلمه آش اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا همه مواد در کنار هم بپزند و آش کاملا جا بیفتد.

نکات تکمیلی در مورد آش دنگو

·        آش دنگو جزو غذاهای محلی مناطق عشایری کشورمان محسوب می شود.

·        زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۵دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲ ساعت است .

·        آش دنگو را در وعده های نهار، شام یا پیش غذا می توانید سرو کنید .

·        همچنین آش دنگو را می توانید در ماه رمضان به عنوان سحری یا افطار میل کنید .

·        مواد اولیه و دستور تهیه ذکر شده در این مقاله برای  ۴ نفر مناسب است.

ارزش غذایی آش دنگو

·        اگر از گندم به همراه سبوس در غذا استفاده کنید، ارزش غذایی بالایی خواهد داشت.

·        در هنگام سرخ کردن پیاز بهتر است دمای روغن کم باشد و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

·        با اینکه این غذا حاوی گوشت نیست اما از نظر پروتئینی یک غذای کامل محسوب می شود، زیرا پروتئین موجود در گندم به همراه پروتئین موجود در حبوبات یک ترکیب کامل را ایجاد می کنند.

·        فیبر موجود در حبوبات حرگات دستگاه گوارش را تنظیم می کند و همچنین با جلوگیری از یبوست شانس ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را کم می کند.

·        عدس یکی از منابع غنی آهن است که در این غذا وجود دارد. نکته ای که حتما در این مورد باید رعایت شود عدم مصرف چای تا دو ساعت پس از صرف این غذاست.

·        استفاده از انواع جوانه حبوبات علاوه بر پیشگیری از نفخ و ناراحتی های گوارشی میزان دسترسی به مواد مغذی را چندین برابر می کند.

·        حبوبات را حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از مصرف خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.

·        مهم تر از همه اینکه، حبوبات را قبل از اضافه کردن به غذا حتما جداگانه بپزید.

مطالب مرتبط: شله ماشکی یاسوج



عبارت های مرتبط:


زیباترین مناطق مشابه:


محبوب ترین مطالب

نظرات کاربران