طرز تهیه یارمه پلو لنگرود

ارسال تصاویر و توضیحات مناطق دیدنی و بکر شما و شرکت در مسابقه

طرز تهیه یارمه پلو

یارمه پلو یکی از غذاهای محلی لنگرود و جزو گروه غذا‌های گیاهی و محلی و قدیمی ایرانی محسوب می شود. این غذای سالم جزو غذا‌های مناسب برای افرادی است که در رژیم غذایی خود از پروتئین های حیوانی استفاده نمی کنند. همچنین این غذا به دلیل داشتن ماش مقدار قابل توجهی ویتامین A و D به بدنتان وارد می شود. مقدار ذکر شده برای پخت این غذا برای ۱ الی ۲ نفر مناسب است. اگر علاقمند به تست این غذا هستید در ادامه با طرز تهیه یارمه پلو با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه یارمه پلو

گندم پوست کنده (بلغور یا یارمه): ۱۵۰ گرم

ماش یک پیمانه: ۱۰۰ گرم

پیاز: یک عدد متوسط

برنج : ۲۰۰ گرم

فلفل و نمک و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه یارمه پلو

طرز تهیه یارمه پلو لنگرود

طرز تهیه یارمه پلو

طرز پخت این غذا بسیار آسان است و به راحتی می توانید در خانه آماده کنید. بهتر است ماش را از ۴۸ ساعت قبل در آب خیس کنید و آب آن را چندین بار آب عوض کرده و صبر کنید تا ماش ها جوانه بزنند. حال دو روش برای پخت یارمه پلو وجود دارد که در ادامه هرکدام را توضیح می دهیم:

روش اول: ابتدا مقدار کمی روغن را در تابه ریخته و پیازهای خرد شده را تفت دهید. سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و گندم و ماش را به قابلمه اضافه کنید، در این حین مقدار کمی زردچوبه را به آب و پیازهای در حال سرخ اضافه کنید. همین که پیازها تفت داده شدند می توانید به گندم و ماش اضافه کنید. در این هنگام در قابلمه را ببندید و صبر کنید تا ماش و گندم پخته شوند. قبل از این که آب مواد کشیده شود باید برنج را اضافه کنید و اجازه دهید تا کته دم بکشد، حال غذای شما آماده سرو است، می توانید در ظرف مناسب کشیده و نوش جان کنید.

روش دوم: در این روش باید پس از پخته شدن گندم و ماش، این مواد را به همراه پیاز داغ تفت داده شده همانند ماکارونی در لا به لای پلوی آبکش شده بریزید و به دم بگذارید.

نکات طلایی در پخت

روش اول طبخ این غذا سنتی تر و سالم تر است. همچنین در صورت تمایل می‌توانید این غذا را به همراه مرغ نیز سرو کنید. بهتر است ماش را به صورت جوانه زده مصرف کنید، زیرا خواص ماش در این صورت چند برابر باقی می ماند و همه مواد مغذی مخصوصا آهن به بدن می رسد. مورد دیگر اینکه بهتر است به جای سرخ کردن پیاز، آن را تفت دهید. مصرف هم زمان گندم با ماش سبب می شود تا این غذا از نظر پروتئینی کامل باشد و برای افرادی که گوشت مصرف نمی کنند، بسیار مفید است.

خواص ماش

میزان اسید فولیک در ماش خیلی بالاست و برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی بسیار مفید است. همچنین مقدار پتاسیم ماش نیز بسیار زیاد است و برای افرادی با بیماری فشار خون بالا بسیار مفید است. در مورد خواص دیگر می تواند به کاهش کلسترول، پیشگیری از سرطان و درمان کم خونی کمک کند.

خواص بلغور گندم

بلغور گندم نیز منبع ویتامین ‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی ‌اکسیدان ‌ها است. بلغور دارای چربی کمی است اما در مقابل مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد و منبع خوبی از پروتئین ‌های گیاهی است. بلغور می تواند مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند که برای سلامت قلب و گوارش لازم است. مصرف گندم کامل می‌تواند از بروز بیماری ‌هایی مانند سرطان، بیماری قلب، بیماری های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی جلوگیری کند. بدین جهت بلغور گندم در طی سالیان گذشته در آشپزی ایران، هند، ترکیه و آسیای میانه مورد استفاده قرار می ‌گیرد ولی در اصل جزو مواد غذایى سنتى ایران محسوب می شود که بسیار ارزشمند است. با اینکه این روزها غذاهای آماده جای غذاهای سنتی را گرفته اند ولی هنوز هم نفراتی هستند که به خوردن غذاهای سنتی علاقه مند هستند و در سفره هایشان همواره غذاهای سنتی دیده می شود.

مطالب مرتبط: شیر پلو تبریزی ، مانی پلو سمنان



عبارت های مرتبط:


زیباترین مناطق مشابه:


محبوب ترین مطالب

نظرات کاربران