قلیه کدو یزدی+طرز تهیه

  • قلیه کدو یزدی+طرز تهیه
  • قلیه کدو یزدی+طرز تهیه
ارسال تصاویر و توضیحات مناطق دیدنی و بکر شما و شرکت در مسابقه

قلیه کدو یزدی که با کدو حلوایی یا همان کدوی تنبل تهیه می شود یکی از خورش های سنتی استان یزد به شمار می رود. این غذا به دلیل داشتن کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان و به خودی خود نوعی ضد سرطان طبیعی است.

مواد لازم تهیه قلیه کدو:

لوبیا قرمز: ۵۰ گرم

ماش: ۱۵۰ گرم

کدو حلوایی پوست کنده: ۳۵۰ گرم

روغن: ۱۰۰ گرم

پیاز سرخ شده: ۳ قاشق سوپخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی

شکر: ۱۰۰ گرم

دارچین: ۱ قاشق مرباخوری

گردو و پودر نارگیل: به میزان لازم

طرز تهیه:

لوبیا قرمز و ماش را شب قبل خیس کنید. ابتدا لوبیا را بپزید، نیم‌ پز که شد ماش را اضافه کنید تا هر دو کاملا پخته شود.

کدو حلوایی را پوست بکنید و در مقداری روغن سرخ کنید.

تمام مواد پخته شده را همراه با پیاز سرخ کرده، نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری آب در ظرفی بریزید و در آن را بگذارید تا کاملا پخته و له شود.

شکر و دارچین را اضافه کنید و پس از چند جوش هنگامی که غذا جا افتاد در ظرف مورد نظر بکشید و با مقداری گردو و نارگیل پودر شده تزیین کرده و با نان میل کنید.

نکاتی در مورد قلیه کدو:

۱- سرشار از آنتی‌اکسیدان: مصرف روزانه تمامی سبزی‌ های سبز و زرد مثل هویج و کدو حلوایی، به همه گروه‌ های سنی توصیه می‌شود، زیرا بررسی‌ ها نشان داده‌ اند، مصرف مرتب این سبزی ها، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل‌ ملاحظه‌ ای کاهش می‌دهد و این موضوع به خاطر وجود کاروتنویید‌های فراوانی (مثل بتاروتن) است که در این سبزی ها وجود دارد. به علاوه نتایج مطالعات حاکی از آن است که سالمندانی که میزان بتا‌کاروتن خون‌شان پایین است، بیشتر احتمال دارد به مشکلات چشمی‌ مانند آب مروارید دچار شوند و دیده شده با افزودن این سبزی به برنامه‌ غذایی‌ شان، احتمال ابتلا به این بیماری در سال‌ های بعدی زندگی به حداقل می‌ رسد. بنابراین چه بهتر که این سبزی را از همین حالا در سوپ و یا خورش خود اضافه کنید.

۲- درمان سرماخوردگی با کدو تنبل: حتی این سبزی برای کسانی که به سرما خوردگی و آنفلوآنزا دچارند نیز مفید است، به خصوص در فصول سرد که این بیماری شیوع بیشتری دارد، زیرا منبع مناسب ویتامین C، E و بتاکاروتن است که همه آنها خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارند و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کنند.

۳- پیشگیری از بیماریهای قلبی: همچنین به علت داشتن این آنتی‌ اکسیدان‌ ها، از تخریب دیواره عروق که در اثر تجمع LDL (کلسترول بد) شکل می‌گیرد، جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کم می نماید.

۴- توصیه می‌شود کدو را بخارپز کرده و در بسته‌ بندی هایی کوچک، در فریزر ذخیره کنید. البته سعی کنید تا مدت یک ماه آن را میل کنید و بیش از این در فریزر هم نگذارید.

۵- شما می‌توانید با مخلوط کردن این سبزی با انواع سبزیجات از جمله کرفس و جوانه گندم تازه، غذایی مفید برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، تهیه کنید، زیرا هر سه این سبزی ها، تنظیم‌ کننده فشار خون هستند.

۶- کاهش چربی: مصرف توام کدو حلوایی با سبزی‌ هایی مانند کلم برگ قرمز، قارچ و گوجه‌ فرنگی به دلیل خاصیت کاهندگی چربی خون و دارا بودن آنتی‌ اکسیدان فراوان، برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند، توصیه می‌ شود که می‌ توانید آن ها را با هم، در سوپ و یا کنار ماهی و مرغ بخارپز یا کباب شده میل کنید.



عبارت های مرتبط:


زیباترین مناطق مشابه:


محبوب ترین مطالب

نظرات کاربران